Oikea puhuja tapahtumaan? Ei ole vaikeaa, kun käytät puhujatoimiston osaamista hyödyksesi. Kun saamme asiakkaalta tarjouspyynnön puhujasta tai keynote-puheenvuorosta, niin tarkennetun tarvekartoituksen avulla – saamme yleensä tuotettua asiakkaalle 3-4 puhujan tarjouksen, josta lopullisen valinnan voi helposti tehdä.
Mikäli haluat tehdä puhujan valintaa itsenäisesti työaikaasi käyttäen, niin alempana on runsaasti kriteeristöä ja vinkkejä puhujien puntarointiin.
Hyödynnä Cool N Talkin tuhansien toimeksiantojen kokemus
Suosittelen kuitenkin pyytämään puhuja ideat meiltä, koska tuhansien hoidettujen toimeksiantojen tuellamme:
- Säästät aikaa (puhujan saatavuuden tarkistus käy meiltä nopeasti)
- Säästät turhaa työtä (et metsästä 1500euron budjetilla … 3000euron puhujaa. Se ei vaan onnistu.)
- Vältät sudenkuopat esim. haluat runsaasti interaktiivisuutta ja etsimäsi puhuja on enemmän luento & muutamat kysymykset lopussa – tyyppiä.
- Saat meiltä veloituksetta luovat ideat vai mitä mieltä olet seuraavasta meille arkipäiväisestä tosi tarinasta lokakuulta 2023:
Oma-aloitteinen asiakas oli saanut itsenäisesti tarkistettua Jukka Jalosen kalenterin, mutta loistava Jukka oli estynyt. Asiakas oli yhteydessä Cool N Talkin myyntipalveluun. Haussa oli: Urheilutaustainen tiimityö-puhuja. Tarvekartoituksen jälkeen Cool N Talk tarjosi kahta urheilutaustaista tiimityöpuhujaa, mutta tähän kyseiseen tapahtumaan suositeltiin vahvemmin jotain aivan muuta. Ehdotus kerrottiin ja perusteltiin Team-palaverissa. Asiakas syttyi ja valitsi tämän ”yllätyspuhujan” , joka oli elokuvaohjaaja Klaus Härö, joka on Suomen parhaimpia puhujia. Elokuvan teko on asiantuntijoiden välistä yhteistyötä, jossa erilaiset persoonat ja eri näkökulmat on saatava pelaamaan yhteen. Klaus Härön palautteet olivat tässäkin toimeksiannossa loistavat. – Mauri Ranta, CEO – Cool N Talk
Millä kriteereillä keynote-puhuja tapahtumaan tulisi valita?
Keynote-puhujan valinta tilaisuuteen on tärkeä päätös, joka vaikuttaa tilaisuuden onnistumiseen ja osallistujien kokemukseen. Seuraavat kriteerit auttavat sinua valitsemaan sopivan keynote-puhujan tilaisuuteesi:
- Aihe ja teema: Ensimmäinen askel on varmistaa, että puhuja sopii tilaisuutesi aiheeseen ja teemaan. Puhujan tulisi olla asiantuntija tai kokenut ammattilainen kyseisellä alalla tai aihealueella.
- Kokemus: Onko puhujalla aiempaa kokemusta samankaltaisista tilaisuuksista tai puhumisesta yleisölle? Kokemus voi vaikuttaa puhujan itseluottamukseen ja esiintymistaitoihin. Tutki puhujan taustaa ja kokemusta. Onko hänellä hyvä maine aiempien puhujakeikkojen perusteella? Voit pyytää puhujalta suosituksia ja referenssejä.
- Tavoitteet: Mieti, mitä haluat saavuttaa keynote-puheella. Onko tavoitteena innostaa, kouluttaa, motivoida vai viihdyttää yleisöä? Valitse puhuja, jonka taidot ja kokemus tukevat näitä tavoitteita.
- Kohdeyleisö: Ota huomioon tilaisuuden kohdeyleisö ja heidän tarpeensa. Meillä Cool N Talkilla puhuja on hyvissä ajoin yhteydessä tilaajaan ja hankkii taustatiedot yleisöstä ja puheenvuoron tavoitteista. Puhuja, joka tuntee yleisönsä tarpeet ja odotukset – on vaikuttavampi.
- Esiintymistaidot: Puhujan esiintymistaito on erittäin tärkeä. Harkitse hänen esiintymisensä taitoa, puhetyyliä, karismaa sekä kykyä pitää yleisö kiinnostuneena. Videoklippejä puhujista löytyy Cool N Talkin puhujaesittelyistä ja Youtubesta. Videoklipin puuttuessa: Referenssi & Cool N Talkin tarjous on jo vahva suositus ostopäätöksen puolesta.
- Saavutukset ja julkisuusarvo: Arvioi puhujan aiempia saavutuksia ja menestystarinoita. Nämä voivat lisätä hänen uskottavuuttaan ja houkuttelevuuttaan yleisölle. Vastaavasti mahdolliset lehdistön riepottelut & somekohut olisi syytä tietää myös.
- Kustannukset: Määritä budjetti keynote-puhujalle ja etsi puhuja, joka sopii siihen. Säästät aikaa, kun olet Cool N Talkiin yhteydessä ja pyydät tarjouksen. Saat usean puhujaidean veloituksetta. Hinta voi vaihdella merkittävästi eri puhujien välillä. Myös puheenvuoron kesto, tilaisuuden paikkakunta suhteessa puhujan asuinpaikkaan vaikuttavat hintaan. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että webinaari on asiakkaalle edullisin toteutustapa, mutta pitkäaikainen tallenteen jälkikatseluoikeus tuo lisäkustannuksia. Puhujille 14-30vrk tallenne on OK = ei lisäkulua asiakkaalle. Pidemmät tallenteet tuovat lisäkulua.
- Saatavuus ja aikataulu: Varmista, että puhuja on saatavilla tilaisuuden päivämääränä ja aikaan. Tee varaus/tilaus ajoissa, jotta voit varmistaa hänen osallistumisensa.
- Monimuotoisuus: Harkitse myös monimuotoisuutta, jos tilaisuudessa pyritään edistämään esim. DEI-näkökulmia ja monimuotoisuutta.
- Kielitaito: Me emme suosittele rallienglantia puhuvia puhujia, ellet nimen omaan halua sitä.
Yllä olevat kriteerit voivat auttavat sinua valitsemaan sopivan keynote-puhujan tilaisuuteesi ja varmistamaan, että puhuja voi tuo lisäarvoa yleisöllesi. Muista tehdä huolellista taustatyötä ennen päätöksen tekemistä ja harkita eri vaihtoehtoja ennen lopullisen päätöksen tekemistä. Mikäli aika on kortilla, niin luota Cool N Talkkiin: Me toimitamme sinulle nopeasti 3-4 puhujan shortlist:in, josta lopullinen ostopäätös on helpompi tehdä.
Puhujan aikataulutus tapahtumapäivän ohjelmaan
Valitsemalla puhujan, joka on tunnettu alan osaamisestaan tai joka on tunnettu nimi muiden saavutusten takia, herätät kohderyhmän kiinnostumaan tulevasta tapahtumasta. Ulkopuolista keynote puhujaa käytetään yleensä ensimmäisenä tai viimeisenä puhujana tapahtumissa. Joskus puhujan slotti on lounaan jälkeen eli ns. kuolemanlaaksossa.
Lounaan jälkeiseen slottiin suosittelemme räväkkää ja inspiroivaa puhujaa, joka taatusti pitää kuulijat hereillä. Tässä slotissa vuorovaikutteisuus-vaatimuksista kannattaa kuitenkin tinkiä, koska osaa yleisöä saattaa ramaista juuri tehty kaloritankkkaus.
Ensimmäisenä puheenvuorona puhuja yleensä:
- Vahvistaa päivän avanneen henkilön esim. toimitusjohtajan sanomaa ydinaiheesta.
- Nostaa tunnelmaa sekä rentouttaa ilmapiiriä – kannanotot kuultuun puheeseen toimivat hyvin small talkkina ensimmäisellä tauolla.
Tapahtuman viimeisenä puhujana, puhuja pääsee parhaiten vaikuttamaan yleisön viimeiseen tunnelmaan ja kuinka inspiroituneita he ovat koko tapahtumasta. Jos huippupuhujaa käytetään viimeisenä puhujana, niin sillä varmistetaan korkea osallistumisaste päivän muuhun ohjelmaan myös.
Tärkeintä on, että puhujalla on erinomainen kuva siitä, kuinka puhe tulee räätälöidä ja toteuttaa, jotta yleisö saadaan täysillä mukaan. Cool N Talkin myyntipalvelu suosii puhujia, jotka tekevät luentorunkoihinsa ahkeraa räätälöintiä aina kuulijakunnan mukaan.
Onnistunutta tapahtumaa!
Toistan itseäni vielä: Tarjouspyynnön jättäminen on todella vaivaton tapa tavoittaa kaikki tapahtumaasi sopivat puhujat yhdellä kertaa. Tarjouspyynnön jättäminen ei maksa mitään, eikä velvoita sinua ostopäätökseen. Etsitään siis teillekin oikea puhuja tapahtumaan.