Puhujan aiheita
Ville Availa yhdistää puheenvuorojensa teemoissa pitkää liikeenjohto-, strategia-, data-, - ja kestävyyskokemustaan. Näiden synteesistä syntyy tulevaisuuskestävyyttä ja vastuullisempaa liiketoimintaa.
Ville puhuu alla olevista teemoista ja tarkemmat tiedot puheenvuorojen aiheista viereiseltä palstalta.
- Data, kestävä kasvu ja tekoäly
- Kiertotalous
- Kilpailuedun rakentaminen vihreällä siirtymällä
- Kohti kestävää liiketoimintaa ja kiertotaloutta
- Tulevaisuuskestävyys
- Vihreän siirtymän mahdollisuudet
Palkkiot
Puheenvuorot : Pyydä tarjousKoulutukset: Pyydä tarjous
Juonnot : Pyydä tarjous
Ville Availa
Kestävä kasvu ja digitaalinen muutos Pyydä tarjous ›Ville Availa (kuva Niko Kauria) on kokenut muutosjohtaja, yrittäjä, asiantuntija ja hallitusammattilainen. Hän perusti lukio aikanaan melkein kolme vuosikymmentä digitalisaation parissa toimineen Ambientia Groupin ja myöhemmin kiertotaloudesta liiketoimintamalleja asiakkaillensa ammentavan Double Roundin. Ville Availa on toiminut menestyksekkäästi toimitusjohtajana, muutosjohtajana, kasvujohtajana ja johdon neuvonantajana.
Ville Availa on työssään satojen eri organisaatioiden kanssa yhdistänyt tehokkaasti digitaalisuuden ja datan mahdollisuuksia liiketoimintaan saaden aikaan kasvua ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Myöhemmin strateginen näkökulma ja eteenpäin katsominen ovat saaneet yhä enemmän tukea kestävistä ja kiertotalouden mukaisista tavoista toimia. Miten voisimme tehdä asiat fiksummin sekä vastuullisemmin ja rakentaa parempaa tulevaisuutta. Eli miten suomalaiset yritykset voivat voittaa markkinoilla tulevaisuudessa eivätkä jää kompuroimaan säätelyn jalkoihin.
Puheenvuorojen ja hänen ajamiensa muutoksien teemat ovat aina ponnistaneet isoista muutoksista maailmassa: internetin keksimisestä, tietoturvasta, tekoälyn yleistymisestä, vastuullisuudesta ja vihreästä siirtymästä. Asioita lähestytään Villen tapaan kuitenkin erilaista näkökulmista ja usein asiakkaan sekä työntekijän saappaista. Miksi ihmiset innostuisivat asiasta tai lähtisivät edistämään sitä. Tiedämmekö edes mitä asiakkaamme oikeasti haluavat ja tarvitsevat?
Teemoissa lähestytään isoja haasteita, mutta lähdetään ratkomaan niitä optimistisesti ja ratkaisukeskeisesti – kuka vaan voi onnistua oivaltamalla muutaman eri näkökulman. Miten teemme hyvää planeetalle, asiakkaillemme ja omalle organisaatiollemme?
Ville Availan kysytyt puheenvuorot
Mitä muutos kohti kestävää liiketoimintaa ja kiertotaloutta tarkoittaa?
Miten data tukee kestävää kasvua – voiko tekoälyn valjastaa apuun?
Pitäisikö datan ja AI:n mahdollisuudet ottaa käyttöön ja saada sitä kautta lisää tehoa ja tuottavuutta. Onko järkeä lähestyä asiaa enää vanhan maailman ja markkinan kannalta? Tässä puheenvuorossa lähdetään liikkeelle siitä, että vanhaa ei pidä unohtaa, mutta sille ei välttämättä kannata enää rakentaa. Valjastetaan tekoäly ja data rakentamaan meille sellaista tulevaisuuden arvoa joka on vastuullista ja kestävää sekä luo uutta liiketoimintaa ja hyödyttää eri sidosryhmiä. Tulevaisuuden menestyjät eivät voi ajatella vain itseään ja asiakkaitaan vaan täytyy huomioida myös planeetta ja pyrkiä hyvään. Uudessa ajattelussa pitää pystyä yhdistämään erilaisia elementtejä tehokkaasti.
Vihreän siirtymän mahdollisuudet – millä rakentaa kestävää ja vastuullista kilpailuetua?
Kaikki haluavat kilpailuetua ja erityisesti vihreän siirtymän mahdollisuuksista. Kilpailuetu on kuitenkin jotain aivan poikkeuksellista, sellaista jota on vaikea hankkia, kopioida tai oppia. Vaaditaan siis systemaattista työtä, mutta myös erilaisten näkökulmien yhdistämistä. Tunnemmeko todella asiakkaamme, onko meillä kattavasti hyödynnettävää dataa toiminnastamme, kuinka vastuullisia ja kestäviä toimintamallimme ovat ja miten johdamme kilpailukykyä?
Teknologian ja vastuullisuuden synteesi: tulevaisuuskestävyys
Mitä on tulevaisuuskestävyys: Onko se kykyä olla olemassa tulevaisuudessa, onko se pysyttelemistä relevanttina markkinoiden muutoksessa vai onko se kykyä kestää maailman mullistuksia vuosi toisensa jälkeen? Ehkäpä se on kaikkia näitä ja lisäksi myös jotain sellaista mitä tiedämme vasta tulevaisuudessa.
Nyt pystymme kuitenkin päättelemään, että ilman vastuullista ja kestävää liiketoimintamallia on vaikeaa pysyä markkinoilla tulevaisuudessa. Tämä taas edellyttää tehokasta tiedon käsittelyä sekä resurssitehokkuutta, mikä taas perustuu teknologian hyödyntämiseen. Näiden kahden liitosta siis puhutaan, kun ryhdytään pohtimaan tulevaisuuskestävyyden periaatteita. Tulevaisuuskestävältä organisaatiolta vaaditaan toki myös muita taitoja, jotta nämä kyvyt saadaan käyttöön ja selvitään kohti tulevaisuutta.
Vastuullinen tulevaisuus – sitä ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida. Miten säilyä relevanttina tulevaisuudessa?
Yritykset tunnistavat tulevaisuuden muutoksien tärkeyden, tietoa ei kuitenkaan pystytä eikä käytetä johtamiseen tai liiketoimintamallien muutokseen. Mitä toiminnassa pitäisi huomioida ja miten liiketoimintamallia kannattaisi lähteä muuttamaan, jotta toimintaympäristön muutokseen voisi paremmin varautua? Millainen on aidosti tulevaisuuskestävä yritys?
Mitä asiakkaamme tarvitsevat ja toivovat – miten saamme heidät mukaan muutokseemme?
Kestävän tulevaisuuden kasvun yksi tärkeä ohjenuora on niukkuus: tarjotaan vain riittävästi tuotteita, palveluja ja resursseja – vältetään hukkaa. Jotta tämä olisi mahdollista meidän pitää ryhtyä keräämään dataa, jalostaa sitä tiedoksi ja rakentaa siitä uutta kyvykkyyttä.
Tämän kyvykkyyden ohjaamina maailma ja markkinat ovat matkalla kohti asiakaskohtaisempia tuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Aikaisemmin asiakkaille personoidusti, nopeasti ja tarkasti tarjottuja palveluja on totuttu pitämään kalliina ja hankalasti toteutettavina. Moni uskoo niiden ehkä katoavan kokonaan massavalmistuksen, halvempien hintojen ja tehokkuuden nimissä.
Nyt nämä valkoisten hansikkaiden -palvelut ovat tulossa kehittyneen teknologian ansiosta uudestaan, kestävästi toteutettuina ja tällä kertaa myös edullisesti isojen massojen saataville. Kun asiakkaalle voidaan tarjota vain juuri sen verran kuin hän tarvitsee ja juuri oikeaan aikaan, ei synny hukkaa eikä ylimääräistä varastointia. Syntyy resurssitehokkuutta ja kiertotalouden mukaisia liiketoimintamalleja, jossa myös asiakasta palvellaan aikaisempaa paremmin
Strategia on päätös tulevaisuuden päämäärästä, mutta mitä siellä tulevaisuudessa on edessä?
Muutos lähtee liikkeelle organisaation ylätason tavoitteista eli strategiasta. Strategian taustalla vaikuttavat kuitenkin organisaation merkitys: miksi se on ylipäänsä olemassa sekä siellä vallitseva kulttuuri. Lähtiessämme tekemään muutosta kommunikaatio sekä oikea kontekstin jakaminen koko organisaatiolle yhdistettynä tuohon olemassaolon merkitykseen ja kulttuuriin nousevat keskiöön.
Jos onnistumme luomaan yhteisöön olosuhteet, jossa syntyy yhteistä ymmärrystä muutoksesta sekä henkilökohtaista oivaltamista siitä, mitä tämä minun kannaltani tarkoittaa, on olemassa hyvät mahdollisuudet muutoksen onnistuneelle läpiviennille. Muutoksen onnistuminen tarvitsee onnistuneet tavat seurata, mitata ja jäsentää tekemistä yhdessä.
Olipa kerran kiireinen organisaatio, jossa ei tunnuttu saatavan enää mitään valmiiksi…
Kokouksia pitkin viikkoa ja aika työtehtäville ei tunnu riittävän – kuulostaako tutulta energian ja motivaation haaskaukselta?
Miten varmistaa, että kiireiset asiat eivät aina jyräisi tärkeiden ohi? Entä miten saisimme malttia ihmisten tavoitteiden ja tekemisen suunnan ohjaamiseen, jotta ihmisten toimiminen olisi sujuvampaa ja tehokkaampaa? Oikealla ajankäytöllä ja sen ohjaamisella vaikutetaan jaksamiseen sekä ihmisten pysyvyyteen. Usein tämä teema tiivistyy hyvään ja systemaattiseen johtamiseen.