Puhujan aiheita
Aten keynote-puheenvuorojen avain on olennaisten havaintojen tiivistäminen selkeiksi, mieleenpainuviksi oivalluksiksi. Ongelmat ja ratkaisut niihin hän tarjoaa usein kiinnostavien tarinoiden muodossa. Aten puheenvuorot ovat usein audiovisuaalisia, ja hänen mediataustansa kuuluu myös hänen tavassaan puhua paitsi vakuuttavasti myös tavalla, joka jättää tunnejäljen.
- Digitalisaatio ja tekoäly: Olennaisen erottaminen epäolennaisesta
- Ihmismieli ja sen toiminta työyhteisössä, päätöksenteossa ja muutostilanteissa
- Median seitsemän - eikun viisi - kuolemansyntiä
- Muutosjohtaminen, vaikuttava johtaminen, perustuen myös omiin kokemuksiin
- Webinaarit ja verkkokoulutukset
- Yhteiskunnan megamuutokset ja niiden vaikutukset liiketoimintaan
Atte Jääskeläinen
Digitalisaation ja tekoälyn ymmärtäminen, muutoksen johtaminen Pyydä tarjous ›Atte Jääskeläinen on LUT-yliopiston Professor of Practice, muutoskonsultti, median, viestinnän ja digitaalisen muutosjohtamisen kansainvälisesti tunnustettu huippuosaaja. Hän on lontoolaisen huippuyliopiston LSE:n Visiting Senior Fellow ja on viettänyt vuoden Fellow’na Oxfordin yliopiston Reuters-instituutissa.
Suomessa hän on tunnettu yli 20 vuoden mediajohtamisen taustastaan maan merkittävimpien toimitusten johdossa; hän oli kymmenen vuotta Ylen uutis- ja ajankohtaisjohtaja, sitä ennen STT:n toimitusjohtaja-päätoimittaja ja Helsingin Sanomien talouden ja politiikan toimituksen esimies. Ylen uutistoiminnan hän nosti kansainväliseksi esikuvaksi onnistuneesta muutoksesta analogisesta digiaikaan.
Nykyisin Atte Jääskeläinen viettää suuren osan ajastaan Euroopassa, puhujana tapahtumissa ja auttaen mediayhtiöiden johtoa löytämään konkreettiset tavat menestyä digitaalisessa muutoksessa. Hän kuitenkin päivittää tilannekuvaansa jatkuvasti. Viimeisen kahden vuoden aikana hän on haastatellut lähes 200 mediayhtiöiden johtajaa tai akateemisen maailman ajattelijaa strategiaraportteihinsa ja tutkimuksiinsa.
Atte Jääskeläinen on viime aikoina perehtynyt kahteen digitalisaation erityisteemaan: Tekoälyyn ja ihmismieleen. Tekoälystä hän on isännöinyt Podcast-sarjan, kirjoittanut kirjan ja laatinut eurooppalaisille mediayhtiöille 75 asiantuntijan haastatteluun perustuvan raportin siitä, mikä tekoälyssä on huuhaata, mistä hyödyt tulevat yrittämättäkin ja mihin on itse panostettava, jos haluaa menestyä. Hän on vetänyt tekoälyyn liittyviä projekteja Suomessa ja Saksassa. Sekä digitalisaation että tekoälyn suurin haaste on ihmisten kyky uudistua ja muuttua. Siksi Atte on sertifioitunut myös persoonallisuus-, tunneäly- ja organisaatiokulttuurivalmentajaksi.
“Kaikki johtaminen on viestintää ja kaikki viestintä on johtamista. Jos haluat muutoksia, ainoa työkalu, joka toimii on ihmisiin vaikuttamisen taito”, Atte tiivistää.
Esimerkkejä Aten aiheista:
Älä johda muutosta näin!
Miksi jotkut muutosprojektit onnistuvat ja toiset eivät? Miksi ihmiset vastustavat muutosta? Miten onnistumisen ja ilon kehä rakennetaan? Ja vielä: Älä tee näin, olen itse kokeillut. Ei toimi. P.S: Johtamisella on myös pimeä puoli.
Tekoälyn huuhaat ja oikeat kysymykset
Työpaikat eivät katoa tekoälyn myötä, mutta melkein kaikki ammatit muuttuvat. Mikä tekoälyssä on hypeä ja mitkä todellisia strategisia kysymyksiä? Miten strateginen kilpailuetu tekoälyn alueella rakennetaan? Ja mitä tapahtuu, jos et sitä rakenna? Markkinatalouden uudistumisen voima on sitä, että muutoskyvyttömät katoavat. Revi siitä.
Mitä maailmassa oikein tapahtuu? Sortuuko demokratia?
Miksi länsimaiden jakama käsitys hyvästä yhteiskunnasta on vaihtunut keskinäiseen vihaan? Mistä populismi saa kantovoimansa? Mikä on median osuus ja vastuu tässä muutoksessa? Elämme suurta mediaparadigman muutosta, ja sellaiset ovat aikaisemmin johtaneet aina suuriin yhteiskunnallisiin mullistuksiin. Mitä nyt oikein tapahtuu, miksi, ja mitä se tarkoittaa meidän kannaltamme?
Miksi ihmiset ympärilläni vaikuttavat idiooteilta?
Idiootit ympärilläni -kirja on paljastunut tieteelliseltä pohjaltaan huuhaaksi, mutta ihmisten erilaisuuden tunnistaminen ja ajattelun ja päätöksenteon mekanismien tunteminen ei ole huuhaata vaan avain kaikkeen vaikuttamiseen ja päätöksenteon parantamiseen. Ihmisten käyttäytymistä ohjaa useimmin ihan joku muu kuin rationaalinen ajattelu. Ja toisaalta: Miten muutosta johdetaan kohdistamalla viesti sinne missä se vaikuttaa: tunteen ja arvojen tasolle.
Mistä median ongelmat johtuvat?
Media pyrkii profiloitumaan luotettavan tiedon lähteeksi, mutta ne jotka eivät luota eivät usko tätäkään viestiä. Mistä median luotettavuuden ongelmat johtuvat – ja miten tähän liittyy luottamuksen nakertuminen kaikkiin yhteiskunnan instituutioihin. Luottamuksen kriisin juurisyiden ymmärtäminen on avain luottamuksen palauttamiseen. Aten johtama Ylen uutistoiminta nousi Reuters-Instituutin vertailussa maailman luotetuimmaksi uutisbrändiksi lähes 400:n verrokin joukossa.